Ahad, 13 April 2014

Faraid sebagai panduan merancang pusaka

Teks:Amna Fazillah Binti Ismail

Bahagian 1



Faraid adalah hukum perwarisan Islam yang ditetapkan oleh Allah S.W.T. Faraid disebut secara jelas di dalam Al-Quran surah an nisa ayat 11. Siapa waris yang berhak mendapat harta pusaka melalui faraid serta bahagian setiap waris ditetapkan dan disebut secara jelas di dalam ayat tersebut. 

Siapakah yang berhak menwarisi harta pusaka melalui FARAID: 
a. orang yang pertalian darah iaitu ibu bapa, anak, adik beradik datuk, nenek dan lain lain 
b. hubungan perkahwinan iaitu suami atau isteri 
c. baitul mal

Setiap waris berhak ke atas faraid mengikut keadaan tertentu. Waris utama yang wajib mewarisi melalui Faraid adalah ibu bapa, anak lelaki, anak perempuan dan suami atau isteri. Mereka ini tidak akan terkecuali walau dalam apa keadaan sekali pun. 

Hukum Faraid akan terpakai secara automatik apabila seseorang itu meninggal dunia. Walau bagaimanapun jika ada persepakatan di antara waris waris maka ia boleh tidak dipakai dalam urusan pengagihan. Faraid merupakan garis panduan sekiranya tiada persepakatan. 

Faraid adalah satu hukum yang sendat dan tetap, maka bagi keluarga yang tidak ideal untuk faraid maka mereka perlu merancang pengagihan bagi memenuhi keperluan keluarga tersebut dengan menggunakan instrumen Wasiat, Hibah, Amanah, perjanjian Harta Sepencarian, dan wakaf. 

Faraid adalah penting di fahami. Ia merupakan tunjang utama di dalam perancangan harta pusaka. Dengan memahami kedudukan keluarga dan faraid maka perancangan yang rapi serta holistik dapat disediakan bagi memenuhi keperluan keluarga serta hasrat seseorang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan