Selasa, 14 April 2015

Kerjasama waris penting untuk melicinkan pentadbiran pusaka




Dalam pentadbiran pusaka kerjasama daripada ahli waris amatlah penting bagi melancarkan pentadbiran harta pusaka. Waris-waris perlulah menyediakan maklumat-maklumat yang diperlukan oleh pihak wasi/pentadbir  yang dilantik untuk proses permohonan surat kuasa dan sijil faraid. 

Prosedur  pertama yang wajib dilalui adalah permohonan sijil faraid (bagi muslim) di mahkamah syariah dan surat kuasa mentadbir atau probate di mahkamah tinggi sivil. 

Dokumen-dokumen yang diperlukan untuk permohonan Sijil Faraid  di mahkamah Syariah dan  permohonan surat kuasa mentadbir di mahkamah tinggi atau unit pusaka kecil pejabat tanah adalah Senarai harta terkini yang ditinggalkan beserta dokumen sokongan beserta jumlah, senarai  hutang termasukcukai pendapatan,  zakat, haji yang belum ditunaikan dan  fidyah puasa, salinan kad pengenalan  atau  surat beranak setiap waris faraid. Jika salah seorang waris  telah meninggal dunia sebelum si mati  maka salinan sijil kematian diperlukan sebagai bukti kematian dan salinan sijil nikah. Bagi permohonan sijil  Faraid   ada negeri yang perlukan laporan penilaian hartanah daripada penilai berdaftar. 

Kegagalan menyediakan dokumen-dokumen diatas meyebabkan proses permohonan tersebut didak berjalan lancar. Pembaca-pembaca semua dinasihat untuk menyimpan dokumen-dokumen berkenaan dengan baik dan silalah berkongsi maklumat tersebut dengan  pasangan masing-masing supaya apabila kita maka tiada suami/isteri tidak susah mencari maklumat-maklumat tersebut. 

Anda ingin mengetahui lebih  lanjut mengenai pentadbiran harta pusaka boleh email saya di amnafazillahismail@gmail.com 


Saya menjual Jus Buah-Buahan Sunnah daripada Sihat Sunnah. Jus ini amat berkasiat sebagai anti kanser, penyembuh penyakit SLE dan penyakit kulit . Memberi dan memulihkan tenaga kepada pengidap penyakit kronik . Anda berminat sila email atau whatsapps 019-3305432/0193305434




Tiada ulasan:

Catat Ulasan