Isnin, 13 April 2015

Jom Sihat dengan makanan Sunnah


Assalamualiakum,


Dalam tempoh 2 tahun ini  seramai 5 orang yang saya kenal rapat telah disahkan mengidap pelbagai sakit kanser  ada yang  mengidap kanser payu dara, darah, hidung, uterus, dan usus. Ada yang sedang menjalinin rawatan, yang telah pulih dan juga yang meninggal dunia kerana lewat mendapat rawatan. Kalau dulu agak sukar untuk mendengar cerita-cerita begini. Tapi kini ia seolah-olah satu penyakit yang sangat biasa.

Kajian banyak telah dibuat  dan ternyata bahawa  faktor pemakanan dan gaya hidup merupakan penyumbang besar kepada penyakit kanser. Gaya hidup yang sangat sibuk menyebabkan ramai diantara kita  kurang bersenam serta mengambil makanan  segera dan sejuk beku yang banyak bahan awet dan tidak berkhasiat. Untuk meminimumkan risiko mengidap kanser kita perlu mengubah corak pemakanan dan gaya hidup.

Jom kita bersenam sekurang-kurangkan 3 kali seminggu selama 30 minit yang berkualiti serta mengambil makanan yang berkhasiat serta halal daripada sumber makanan sunnah seperti buah delima, za'fran, zaitun, tin, kurma, kismis, madu lebah, habatussauda,  air zam-zam dan lain-lain










Tiada ulasan:

Catat Ulasan