Jumaat, 14 November 2014

Harta dan Hutang perlu seimbang

Kisah seorang isteri yang kematian suami memberi pengajaran kepada saya agar berpada-pada dalam membeli aset atau kereta. Arwah  semasa hayat adalah seorang yang berjawatan tinggi di sebuah syariakat GLC. Gaji bulanan adalah lebih kurang RM30,000 tidak termasuk lain-lain elaun. 

Gaya hidup mereka sekeluarga agak mewah. Mendiami banglo  besar di Shah Alam, kereta mewah 5 buah, percutian diluar negara setiap tahun dan apabila sakit ke hospital swasta yang juga mewah. 
Serba serbi adalah mewah dan cukup segalanya. 

Ajal maut ditentukan Allah. Arwah suami telah mati mengejut kerana sakit jantung. Semasa isteri memberitahu saya suami beliau telah meninggal dunia beliau berikan saya  satu senarai harta dan hutang arwah.  Bila saya melihat senarai  harta yang tinggalkan, Subhanallah  lebih RM8 juta.  Tetapi apabila saya lihat senarai hutangnya, massya allah , saya sedih kerana lebih banyak daripada harta yang dimiliki. 

Semua kereta mewah masih didalam hutang, hutang kredit kad melebih RM50,000, rumah bernilai RM6 juta  tiada  perlindungan MRTA, tidak termasuk lain-lain hutang peribadi.  

Isteri bekerja sebagai kakitangan awam telah runsing memikirkan hutang dan bagaimana  hendak menukar gaya hidup mereka anak beranak sementelah anak-anak  telah biasa hidup mewah. Bagaimana hendak  menjelaskam  ansuran bulanan  rumah yang tinggi. Mereka bakal kehilangan rumah dan tiada tempat berteduh sekiranya harta arwah tidak dapat menampung hutang tersebut. Mencari rumah yang sesuai dan mampu milik sesuai dengan gaji kaki tangan awam agak sukar pada masa kini. Walau sukar macam mana pun si isteri tetap kena harungi dugaan ini. Semoga beliau dan anak-anak tabah dan di permudahkan. 

Untuk pastikan orang-orang yang kita sayangi berada dalam keadaan selesa, tenang dan kekal gaya hidup selepas kita meninggal maka apabila kita merancang untuk memiliki harta maka kita juga perlu merancang cara pembayaran hutang samada  semasa hidup dan mati agar tidak membebankan ahi waris yang ditinggalkan. 

Langkah seterusnya tanpa berlengah buatlah Wasiat dimana di dalam Wasiat tersebut perlu melantik seorang wasi atau pentadbir yang akan menguruskan harta dan hutang apabila kita meninggal dunia dan membuat pengagihan harta jika ada baki setelah penyelesaian hutang. 
  









Tiada ulasan:

Catat Ulasan