Teks : Amna Fazillah
Binti Ismail
Menurut
undang-undang Perwarisan Islam yang juga dikenali sebagai Faraid, aset-aset orang Islam yang telah meninggal dunia akan diserahkan kepada waris-waris yang berhak berdasar bahagian
yang telah ditentukan.
Sebagai
contoh, sekiranya seorang suami meninggal dunia meninggalkan hanya seorang bapa, seorang isteri, seorang anak perempuan
dan seorang anak lelaki, selepas pembayaran semua hutang beliau, aset-aset
beliau akan dibahagikan menurut hukum Faraid seperti berikut:
- Bapa - satu per enam
- Isteri - satu per lapan
· Anak lelaki dan anak
perempuan - baki harta dalam nisbah 2 bahagian untuk anak lelaki dan
satu bahagian untuk anak perempuan
Berdasarkan
kes ini, kebanyakkan orang Islam berpendapat bahawa Wasiat
adalah tidak perlu dan membuang masa sahaja.
Wasiat
bukan sahaja digalakkan oleh Rasullullah
S.A.W tetapi merupakan cara menyatakan hasrat seseorang untuk
membahagikan harta pusaka kepada benefisiari tertentu selepas kematian. Malah yang lebih penting adalah
Wasiat merupakan satu mekanisme
untuk membolehkan simat ketika masih hidup memilih seseorang yang beliau
percayai untuk bertindak sebagai Wasi yang
akan mentadbir harta pusakanya menurut hasratnya apabila dia telah meninggal
dunia kelak Malah di dalam Wasiat, pewasiat lelaki dibenarkan oleh undang-undang Islam untuk melantik penjaga
bagi harta anak-anak yang masih kecil.
Semua aset dan liabiliti si mati di kategorikan sebagai
harta pusaka. Harta pusaka seseorang yang meninggal dunia tanpa meninggalkan
Wasiat di panggil sebagai Harta Pusaka Tidak Berwasiat (manakala Harta Pusaka
Berwasiat apabila seseorang meninggal dunia meninggalkan Wasiat).
Banyak langkah perlu dilakukan oleh seorang benefisiari bagi
harta pusaka tidak berwasiat sebelum mereka boleh menikmati harta pusaka
tersebut. Peruntukan daripada Akta Probate dan Pentadbiran 1959 , Akta Pusaka Kecil (Pembahagian 1955) ,
Enakmen Pentadbiran Agama Islam yang berkaitan serta peraturan-peraturan
mahkamah Tinggi 1980 perlu di gabungkan serta
digunapakai dan ini termasuklah :
- Permohonan
Sijil perwarisan /Faraid daripada Mahkamah Syariah untuk menentukan
bahagian/saham setiap benefisiari yang layak.
- Permohonan Surat
Kuasa Mentadbir ke Mahkamah Tinggi ( untuk harta pusaka bernilai
lebih daripada RM2,000,000) oleh
seseorang yang telah dilantik dan dipersetujui oleh semua benefisiari untuk
bertindak sebagai pentadbir. Sekiranya tiada persefakatan dalam memilih
seorang pentadbir proses permohonan ini akan tertangguh dan mengambil masa
yang lama.
- Bagi harta
pusaka yang bernilai RM 50,000.00 atau lebih, biasanya perintah mahkamah
akan diperolehi sekiranya Pentadbir boleh menyediakan “ Bon Pentadbiran” dimana penjamin tersebut adalah untuk memastikan bahawa pentadbir
melaksanakan tanggungjawab dengan betul, kecuali pengecualian daripada
bond pentadbiran tersebut diperolehi daripada mahkamah atau pentadbir yang
dilantik adalah syarikat pemegang amanah.
Dari segi masa, proses pembahagian harta pusaka
tidak berwasiat mungkin boleh mengambil masa diantara satu ke dua tahun
dan mungkin lebih lama sekiranya
benefisiari gagal memberi persetujuan dalam memilih pentadbir ataupun pentadbir
gagal mendapatkan penjamin yang mencukupi. Sepanjang proses undang-undang yang diperlukan berjalan,
harta pusaka si mati akan terbeku.
Halangan-halangan
yang telah disebut di atas dapat diatasi sekiranya si mati semasa hayatnya
telah membuat Wasiat dan melantik
Syarikat Pemegang Amanah sebagai Wasi.
Wasiat menurut kacamata Islam
Orang
Islam digalakkan menulis Wasiat . Ada
golongan yang bersifat sinis tentang mengapa perlu menulis Wasiat dengan
mengatakan bahawa Rasulullah S.A.W tidak membuat Wasiat. Hadis berikut
menjelaskan keadaan sebenar bahawa
Rasulullah S.A.W telah menulis
Wasiat.
Diriwayatkan Talha bin Musharrif Saya bertanya Abdulah bin
Abu Aufa, “Adakah Rasulullah S.A.W membuat Wasat? Dia menjawab “Tidak,” saya bertanya
beliau “Bagaimanakah umat Islam disunatkankan supaya berwasiat (atau
diperintahkan supaya berwasiat? Ia
menjawab, “Raslullah S.A.W berwasiat dengan kitab Allah (a Quran)
Dipetik daripada Sahih Al Bukhari (jilid IV m/s 1)
Sesungguhnya,
orang Islam digalakkan untuk menulis Wasiat . Seperti yang diriwayatkan
Rasullulah
s.a.w bersabda bermaksud: “Bukanlah seorang Muslim yang sebenar yang mempunyai
harta untuk diWasiatkan untuk tidur dua malam kecuali Wasiatnya sudah tertulis
dan disimpan dibawah kepalanya”.
Dipetik daripada Sahih Al Bukhari (jilid IV m/s 1)
Keluarga
adalah aspek yang penting bagi masyarakat Islam dan Faraid memastikan bahawa
Pewasiat tidak boleh menghalang ahli-ahli keluarga yang berhak menurut al
Quran daripada menerima pusaka. Tidak seperti Undang-undang sivil pewasiat bebas
untuk menghalang ahli keluarganya mewarisi hartanya di dalam Wasiat, seorang
Islam hanya boleh mewasiatkan satu pertiga asetnya dan secara umumnya hanya kepada bukan waris. Hanya dengan persetujuan semua
waris selepas kematian Pewasiat
peraturan satu pertiga tersebut boleh di atasi.
Faraid dan Wasiat dengan kata lain seperti undang-undang dan
ekuiti dimana dan saling memerlukan di antara satu sama lain. Faraid menjaga
hak waris manakala wasiat pula memberi hak dan ruang kepada pewasiat untuk
mewariskan hartanya kepada orang-orang yang bukan waris menurut Islam
seperti anak atau ibu bapa angkat, ahli
keluarga bukan Islam, cucu atau ahli keluarga yang tidak mendapat bahagian
dalam Faraid ataupun untuk apa-apa tujuan kebajikan.
Kesedaran tentang Faraid
Faraid adalah undang-undang perwarisan Islam yang menetapkan
bahagian yang khusus untuk waris-waris tertentu dan bukannya menentukan bentuk
pembahagian. Ramai orang Islam yang salah faham tentang konsep Faraid serta
tidak memahami peranan bersama diantara
Faraid dan Wasiat didalam Islam .
Seseorang
yang meninggal dunia serta meninggalkan segala harta untuk dibahagikan menurut
Faraid, mungkin tidak menyedari bahawa tindakannya itu mungkin boleh
menyebabkan kesan tidak baik dari segi ekonomi. Sebagai contohnya seseorang
yang meninggal dunia tanpa Wasiat meninggalkan waris seorang isteri, 5 orang anak perempuan dan
seorang abang serta meninggalkan aset
hanya sebuah rumah dan sebuah kereta. Faraid akan menetapkan bahagian yang
diperolehi oleh setiap orang waris. Untuk mendapat kepentingan/keuntungan daripada
perwarisan faraid mereka tersebut harta-harta tersebut mestilah dijual sebelum
keuntungan hasil jualan tersebut boleh dibahagikan secara wajar menurut Faraid.
Walau bagaimanapun setiap benefisiari mesti bersetuju agar aset tersebut dijual
dan sekiranya salah seorang daripada mereka tidak bersetuju, harta tersebut
akan ditinggalkan terbiar tanpa kesudahan.
Keadaan ini akan berbeza jika simati telah meninggalkan
Wasiat. Dia masih boleh menetapkan didalam Wasiatnya untuk membahagikan
aset-asetnya menurut Faraid dan pada masa yang sama di dalam Wasiatnya dia
memberi kuasa kepada Wasi untuk bertindak menggunakan budi bicara yang luas
untuk menjual asset tersebut tanpa perlu mendapatkan persetujuan daripada benefisiari.
Daripada hasil jualan tersebut, pembahagian harta pusaka boleh dibahagikan tanpa
bertangguh.
Konklusi
Tidak
dinafikan bahawa seseorang yang mempunyai aset tanpa menbuat Wasiat akan menimbulkan pelbagai kesusahan kepada orang-orang yang
beliau sayangi apabila meninggal kelak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan